A- A A+

fitness 332278 640

Tijden het congres van de Europese Chiropractische Unie in Oslo deelde de Noorse Professor Johan Moan de meest recente onderzoeksresultaten met betrekking tot Vitamine D en het belang van een regelmatige blootstelling aan zonlicht. Onvoldoende zonlicht heeft namelijk verstrrekkende gevolgen voor onze gezondheid.


Wat zijn vitaminen eigenlijk? Vitaminen zijn essentiële micronutriënten (voedingsstoffen die in hele kleine hoeveelheden noodzakelijk zijn) die we niet, of niet in voldoende mate, zelf kunnen maken. Het zijn chemisch verbindingen die noodzakelijk zijn voor groei en herstel en een goede gezondheid. Aangezien we vitamine D zelf in onze huid kunnen maken met behulp van UV-B straling (zonlicht) is het in de strikte zin van het woord dus geen vitamine.


Waarom is vitamine D zo belangrijk? Het Voedingscentrum benadrukt het belang van voldoende vitamine D. Het is noodzakelijk om sterke botten, tanden en spieren op te bouwen en te behouden. Vitamine D zorgt voor een betere opname van calcium in uw botten en vermindert daardoor de kans op botbreuken. Om sterke botten te houden moet u wel in beweging. Want als u voldoende vitamine D en calcium binnen krijgt maar te weinig beweegt dan blijven uw botten zwak. En uw spieren ook uiteraard.
Verder speelt het een belangrijke rol bij ons afweersysteem en onze hersenen en bij chronische tekorten een rol in het ontstaan van diabetes type 2, hart- en vaatziekten, depressiviteit en bepaalde vormen van kanker.


Hoe komen we er aan? De hoeveelheid vitamine D die we via onze voeding binnen krijgen is ruim onvoldoende. Alleen vette vis zoals zalm en haring, levertraan een eieren zijn een goede bron. Aan margarine wordt vitamine D toegevoegd.
De overige hoeveelheid moet onder invloed van UV-B straling (zonlicht) in onze huid gemaakt worden. Cholesterol wordt daar omgezet in vitamine D3. Vitamine D wordt echter weer snel afgebroken; we kunnen er geen voorraad van aanleggen en moeten dus dagelijks in de zon om onze portie binnen te krijgen.


clouds 429228 1280Hoe ontstaan tekorten? Helaas is de zon in Nederland alleen in de zomer krachtig genoeg om vitamine D te leveren. We moeten dagelijks in de zon van maart tot oktober, en dan niet alleen met ons hoofd en onze handen. In de wintermaanden is de zon in Nederland niet krachtig genoeg om vitamine D te maken. Aangezien we steeds minder buiten werken en ontspannen lopen we grote risico’s om een tekort te krijgen. Mensen met een donkere huidskleur lopen extra risico omdat ze, door meer melanine in de huid, minder vitamine D aanmaken en dus langer in de zon moeten. Ook ouderen hebben door hun dunnere huid meer zonlicht nodig om vitamine D aan te maken.


Wat is UV-A en UV-B? Het zonlicht dat op aarde komt bestaat voor 98,7% uit UV-A straling en voor 1,3% uit UV-B straling. Een teveel aan UV-A zorgt voor het verouderen van de huid en een teveel aan UV-B zorgt voor het verbranden van de huid. UV straling, en dus ook de vitamine D vorming wordt geblokkeerd door zonnebrandmiddelen. Het is onmogelijk om, door middel van de zon, te veel vitamine D aan te maken. Een tevéél aan zonlicht blijft nog steeds schadelijk voor uw huid en verhoogt de kans op huidkanker! Ook in de ochtendzon en middagzon; de gunstige UV-B straling is dan te verwaarlozen terwijl de schadelijke UV-A straling nog steeds krachtig is. Let dan dus op een zonnebrand crème die u ook tegen UV-A straling beschermt.


Hoe is het op te lossen? In de zomer wordt aangeraden, voor mensen met een blanke huid, om midden op de dag een half uur met blote armen en benen in de zon te gaan. In de ochtend en aan het eind van de middag is de intensiteit van UV-B straling niet voldoende om voordelen op te leveren voor uw gezondheid terwijl de schadelijke UV-A straling die verantwoordelijk is voor het ontstaan van melanoom.

vitamin 1276829 640


En als u niet dagelijks midden op de dag met grotendeels onbedekte huid buiten komt? Dan wordt geadviseerd om, naast gezonde voeding, extra vitamine D te nemen in de vorm van een supplement. Afhankelijk van uw situatie in een dosering van 10-50 microgram (400-2000 I.U.) per dag in de vorm van vitamine D3 (cholecalciferol).